Waarde inkoopafdeling onderschat in MKB

geld-2-330x220
Foto: Dreamstime

De waarde van inkoop wordt nog onvoldoende erkent door midden- en kleinbedrijven (MKB), met als gevolg dat deze geld verliezen door intuïtief en op basis van een vertrouwensrelatie in te kopen. Dat stelt Bert van der Stouwe, inkoopexpert en docent Supply Management bij Hogeschool Windesheim op Briskmagazine.nl. Deze werkwijze zorgt ervoor dat er veel waarde wegvloeit uit de organisatie.

Er wordt volgens Stouwe in het MKB veel ingekocht op basis van intuïtie. “Men vertrouwt op leveranciers waar een jarenlange relatie mee is opgebouwd, zonder kritisch naar de kosten te kijken. De inkoopkosten rijzen door deze aanpak de pan uit, en besparingsmogelijkheden worden niet gezien. Dit terwijl één procent inkoopbesparing soms dezelfde waarde oplevert, als een omzetstijging van maar liefst twintig tot dertig procent. In veel bedrijven realiseert het management zich onvoldoende hoe groot de rendementsimpact kan zijn vanuit inkoopbesparing”, aldus Stouwe.

Besparingen realiseren
De inkoopexpert vervolgt: “Inkoopbesparingen zijn op veel manieren te bereiken, bijvoorbeeld door betere afspraken te maken over de leveringstijd en schommelingen in de marktprijzen in de gaten houden en daarmee te anticiperen in de planning. De inkoopbesparing kan ook bereikt worden door de kosten van de producten te drukken, maar ook de kosten van de levering en de voorraad. Dit kan het MKB meer opleveren dan dat het kost.”

Bron: Inkopers-cafe – Nancy van Bemmel.